UA-118373460-1

Aktorstwo.

'Pewien aktor, Tom Hanks, opowiedział w show tv, jak spędził noc przed zdjęciami do pewnego filmu. Przygotowywał się, zaznaczał punkty zwrotne, planował moment kulminacji, ustalał jak ma powiedzieć dane kwestie, co powinien czuć, jak poruszać. Kiedy przyjechał na plan, reżyser polecił mu zrezygnować ze wszystkiego, co Tom zamierzył i poprosił, by ten skupił się na komunikacji z drugim aktorem. Frank Sinatra zawsze odmawiał robienia próby aktorskiej przed ujęciem. Gene Hackman mówi, że uczy sę tekstu na pamięć bez emocjonalnego ćwiczenia dialogów, po to by podczas grania sceny, mógł być w rzeczywistym kontakcie z partnerem, partnerką. Meryl Streep mówi, że czyta kwestię raz lub dwa przed ujęciem, by być w kontakcie z partnerami.Steven Spielberg powiedział w wywiadzie, że on nigdy nie robi prób aktorom, po to by podczas ujęcia nie grali, tylko byli.'

/The art of film acting, Jeremiah Comey, tłum. Marcin Zarzeczny/

 

Praktyka:

Obserwuj ludzi z którymi rozmawiasz. Obserwuj i słuchaj, wręcz do wyczerpania :)

1. Obserwuj ludzi na przystanku, na ulicy, analizuj społeczne zachowania, oczywiście, rób to bez wzbudzania podejrzeń.

2. Uświadom sobie uprzedzenia dotyczące ludzi, kiedy nadarzy się okazja, porozmawiaj z tymi, których nie rozumiesz, nie znasz.

3. Porozmawiaj z księdzem, nauczycielem, politykiem, kimś o kim masz wyrobione zdanie. Rozmawiaj bez uprzedzeń, po prostu, z człowiekiem.

/he art of film acting, Jeremiah Comey, tłum. Marcin Zarzeczny/

 

Sztuka koncentracji.

Sztuka koncentracji pozwala skierować całą uwagę na drugim aktorze, ta uwaga wzbudzi w tobie naturalne reakcje. A te z kolei są źródłe kreatywnego aktorstwa. Widz będzie  czerpał przyjemność z twojego aktorstwa, jeśli będzie ono wiarygodne, a to  się  wydarzy wtedy, kiedy będziesz  połączony emocjonalnie z drugim  aktorem. Kiedy czujesz emocje, jesteś interesujący/a,  natomiast kiedy udajesz emocje lub je pokazujesz, tracisz wiarygodność. 

Skup uwagę na drugim aktorze.  Poziom koncentracji określa poziom dobrego aktorstwa. Twoje aktorstwo będzie nudne bez skupienia  uwagi na partnerze. Natomiast, kiedy  całym   sobą skoncentrujesz się na partnerze, wtedy twoja gra zacznie przykuwać  uwagę. Ucz się koncentracji kiedy idziesz, jesz, oglądasz film,  malujesz, etc. A ona da ci dostęp do  intuicyjnej wiedzy i energii, która sprawi, że twoje aktorstwo będzie  spontaniczne, a przez to wiarygodne. Cały intelektualny śmietnik  zaprzątający ci  głowę jest źródłem kiepskiego  aktorstwa, ale możesz to kontrolować, właśnie przez umiejętność  koncentracji.

(The Art of film acting, tłum. Marcin Zarzeczny)

Wewnętrzny rap.

Tak Jeremiah Comey nazywa gonitwę myśli, którą uporczywie prowadzisz ze sobą w swojej głowie. To się będzie  zdarzać cały czas do momentu, kiedy  skupisz się na jakimś punkcie. “Zjadłbym pomidorową”, “potrzebuję  snu”, “zapomniałem pójść na siłownię”, “Jutro pójdę”, “ale mnie nos swędzi”,  “wydaje mi się, że świetnie teraz gram”, “o boże, co ja teraz  mówię”, etc. Możesz być nieświadomy  tej bezsensownej gonitwy myśli, ale  wiedz, że to właśnie ona jest  największym wrogiem sztuki  koncentracji.    

Wewnętrzny rap umiera, kiedy skupisz się na partnerze. Może powrócić w  sekundę, kiedy choć na chwilę stracisz  czujność. Mistrzowie - artyści, pisarze, muzycy, sportowcy, doszli do  mistrzostwa poprzez skierowanie  uwagi na cel, nie dając wkraść się  wewnętrznemu rapowi choć na chwilę. Kiedy go wstrzymasz, twoja koncentracja ukierunkowuje się na partnera/kę, a ty, pozbawiony/a wszelkich blokad, możesz dać popis dobrego aktorstwa. Dlatego tak ważna jest sztuka  koncentracji. 

(The Art of film acting, tłum. Marcin Zarzeczny)

 

Prawda. Jest jakoś super istotna, nie? Myślę sobie, że bycie realistycznym na scenie, wbrew pozorom nie jest aż tak  trudne. Możemy się oprzeć na tym co mamy, nie potrzebujemy talentu z kosmosu. To kwestia czujności. Kiedy skupiamy się tylko i wyłącznie na partnerze, zapominamy o sobie, wtedy mamy możliwość realnego reagowania na partnera. I to właśnie tu rodzi się prawda. Obserwuj partnera, patrz w oczy, bądź czujny/a na mikroruchy, wtedy będziesz wiedzieć w jakim stanie jest postać  z którą dialogujesz. I wtedy zdecydujesz co chcesz temu komuś zrobić. Co przypomina Ci zapach partnerki, ubrania, kolory ubrań, co te rzeczy w tobie budzą? Co czujesz kiedy patrzysz mu w oczy, co się tam kryje, jak to na Ciebie działa? Czy jej zapach Cię do niej przybliża czy odpycha? Czy brudne buty Cię irytują? Jak się domyślasz, w odpowiedziach na te pytania kryją się pokłady emocji Twoich doświadczeń, które wypełnią emocjonalną część postaci. Reszta to kwestia połączenia serca z ciałem i... znajomość tekstu. 

'Dobrzy aktorzy wiedzą, że bycie jest esencją wiarygodnego aktorstwa. Bycie oznacza całkowitą akceptację danych okoliczności i uważność w każdym momencie. Można powiedzieć: życie w realiach sceny. Z dala od udawania, od myślenia o kolejnej kwestii, o tym jak zagrać. I nie zastanawiania się „czy dobrze gram?".'

📼 Jeremiah Comey, The art of film acting

“Aktor musi słuchać naprawdę”.
Jak wiele razy słyszeliście, że jeśli chcecie być dobrymi aktorami musicie nauczyć się słuchać? Meisner opisuje w książce On Acting lekcję podczas której pyta studentów “Słuchacie mnie? Czy naprawdę mnie słuchacie?”
To pierwsza i najważniejsza lekcja, którą należy odrobić. Sanford mówi, że kiedy grasz scenę, Ty jesteś postacią. Nie słuchasz jako postać, słuchasz Ty i reagujesz Ty. Nigdy niczego nie udawaj. Rób to naprawdę.”
 
🎥 Warsztaty z Techniki Meisnera.
➡️ Wrocław 13-15 wrze ➡️ Kraków 20-22 wrze
 

"Stanisławski nie był ciamajdą i nie bez powodu wymyślił termin "publicznej samotności". Kiedy stoisz sam w pokoju i układasz włosy w lustrze, robisz to z ogromnym zaangażowaniem zwracając uwagę tylko na siebie. Będąc jednocześnie zrelaksowanym. Ten stan odprężenia Stanisławski nazwał "publiczną samotnością". I to stan w aktorstwie pożądany, na scenie czy przed kamerą."

Meisner "On acting"

'Aktorstwo rozgrywa się na subtelnych emocjach. Nie polega na zakładaniu maski, ale na odkrywaniu siebie.'
Rodney Dangerfield
 

Co jeśli partner nie jest w kontakcie?Wykorzystaj to!Jeśli ta sytuacja irytuje cie, okaż partnerowi swoją irytację. Nie ma niczego takiego jak “brak działania”. Nawet jesli tobie się wydaje, że partner lub partnerka tkwi w bezczynności, to ta bezczynność wciąż na ciebie oddziałuje. Jeśli prowokuje w tobie irytację, wykorzystaj ją i przerzuć ją na partnera.

On Acting, S. Meisner

 

 

warsztaty teatralne w Warszawie. Warsztaty aktorskie w Warszawie. Warsztaty aktorskie w Krakowie. Warsztaty teatralne w Krakowie.

warsztaty teatralne w Warszawie. Warsztaty aktorskie w Warszawie. Warsztaty aktorskie w Krakowie. Warsztaty teatralne w Krakowie.

7 wskazówek jak zostać dobrym aktorem:

1. Naucz się analizować scenariusze, rozpracowywać okoliczności, nazywać relacje między postaciami.

2. Podpatruj wielkich aktorów. Ucz się od nich.

3. Wykorzystuj każdą wolną chwilę na rozwój. Pracuj nad monologami.

4. Uczęszczaj na warsztaty aktorskie, zajęcia z różnych technik.

5. Obserwuj rzeczywistość. Przyglądaj się ludziom na ulicy, ich zachowaniom. Rób to ostrożnie.

6. Bądź nastawiony na słuchanie i czujność.

7. Naucz się nazywać emocje w sobie i partnerze.

Wskazówki aktorskie

sprawdź warsztaty

sprawdź warsztaty

Chodźcie, fajnie jest!